70 tisíc žen si nemůže dovolit dámské hygienické potřeby. Rohlik.cz proti tomu bojuje iniciativou „Pro každou”
15. února 2024

70 tisíc žen si nemůže dovolit dámské hygienické potřeby. Rohlik.cz proti tomu bojuje iniciativou „Pro každou”

Menstruační chudoba, tedy situace, kdy ženy a dívky nemají dostatečné finanční prostředky na nákup základních hygienických potřeb, je vážným problémem. A to i v Česku, kde těmto obtížím čelí odhadem až 70 000 žen, přičemž nejvíce kritická je situace pro samoživitelky a ženy s nízkými příjmy. Rohlík proto přichází s iniciativou „Pro každou”. Ta upozorňuje na existenci menstruační chudoby a pomáhá proti ní bojovat.

Rohlik.cz se jako první prodejce v Česku vydává do reálného boje s tímto problémem. Do iniciativy „Pro každou” zapojuje také dodavatele hygienických potřeb, kteří na začátku kampaně reálně pomůžou s rozdáním vložek a tamponů. Jde o firmy Procter & Gamble a Hartmann a jejich značky Always a Ria - společně s nimi Rohlík daruje 8 000 balení hygienických potřeb charitativním organizacím, jako je Červený kříž, Klub svobodných matek a Člověk v tísni. Důležitý krok zajistí, že se tyto nezbytné produkty dostanou do rukou těm, kteří je nejvíce potřebují. A to není vše, 5 % z měsíčního prodeje menstruačních pomůcek na Rohlik.cz daruje organizaci Sola pomáhá, která se dlouhodobě věnuje otevírání diskuse o menstruační chudobě a poskytování pomoci. 

Symbolických 21 % zpět 

Důležitá součást iniciativy také spočívá v symbolické akci, kterou Rohlík spustil startem kampaně a poběží do 11. března. 21 % z prodejní ceny produktů, zakoupených na Rohlíku v kategoriích vložek, intimek a tamponů, Rohlík vrátí zákazníkům zpět.. „Každý stát má k této problematice jiný postoj a my i díky působení na jiných trzích vidíme a vnímáme inspirativní přístupy. U nás v Česku máme sazbu DPH na menstruační potřeby ve výši 21 %. Což nezměníme, ale můžeme být těmi, kteří přijdou s konstruktivním přístupem a nabídnou cestu, jak s menstruační chudobou bojovat. A pomoci v dostupnosti potřeb pro ty, kteří to potřebují,” uvádí CEO Rohlik.cz Martin Beháň. 

Nová aktivita navazuje na globální iniciativu Period Products for Free a Rohlík se k ní hlásí ve spolupráci s organizací Sola Pomáhá. Cílem neziskovky je rozšiřovat povědomí o menstruační chudobě a poskytnout podporu těm, kteří jsou jí nejvíce postižení. „Menstruace sama o sobě může být nepříjemným obdobím a stresovat se ještě navíc tím, že jsou menstruační potřeby drahé a zdarma těžce dostupné, je smutné. Není to luxus, jak se nám 21 % DPH snaží naznačit. To, že v České republice máme jedno z nejvyšších DPH, je i odrazem toho, jakým tabu téma menstruace je. Je potřeba začít chápat, že se nejedná o žádné privilegium, které by ženy chtěly zneužívat, ale o biologickou funkci, kterou si nevyberete a která se neptá, jestli na ní zrovna máte,” vysvětluje zakladatelka Sola Pomáhá Lu Gregorová a zároveň naznačuje, že v dostupnosti menstruačních potřeb pro ženy a dívky hraje roli více faktorů, včetně přístupu jednotlivých států k dostupnosti a cenové politice. 

V rámci kampaně Rohlík rovněž odstartuje spolupráci s organizací Loono, kterou tvoří mladí lékaři a studenti lékařských fakult s dalšími profesionály z oboru. Partnerství s Loono umožní iniciativě rozšířit dosah a vliv kampaně, což je důležitým krokem v rámci dlouhodobé rohlíkovské snahy dělat svět zase o trochu lepším místem.